Groeiversnelling
Je bedrijf gaat niet slecht.
Toch heb je het gevoel dat er meer in zit. De potentie is er, maar hoe breng je het bedrijf naar de volgende fase?
En hoe speel je straks ook als ondernemer in de hoogste divisie?
De groei van je bedrijf stokt. De markt lijkt verzadigd. Het voelt als een glazen plafond, waar je maar niet doorheen kunt breken. Ook zelf lijk je stil te staan. Dan is het tijd voor groeiversnelling. Om als bedrijf én als ondernemer door dat glazen plafond te breken. En dat kan op drie manieren.
Bepaal je value proposition
Creëer je momenteel wel de juiste waarde voor je klanten? Weet je precies wat ze willen en wat zij daarvoor willen betalen? Onderscheidt jouw aanbod zich positief van dat van je concurrenten? Onderken de patronen van mogelijke waardecreatie beter, kies de juiste voor je bedrijf en speel daar met bijbehorende businessmodellen op in. Zo kun je komen tot een exponentiële groei.
Maak keuzes
Te vaak maken ondernemers geen duidelijke keuzes. Mogelijkheden zijn er immers overal. Maar geen keuzes maken betekent ook je middelen (geld, mensen en tijd) verspreiden over te veel verschillende producten, diensten en markten. Kies daarom welke markt je met welk product of dienst gaat bedienen, en voor welke prijs. Breng focus aan voor snelle groei en voorkom dat je bedrijf telkens van richting verandert. Of, zoals een Russisch spreekwoord zegt, ‘als je twee konijnen achterna rent, vang je er geen’.
Breng structuur aan
Om versneld te groeien moet je bedrijf die groei natuurlijk wel aankunnen. Daarvoor zijn organisatorische, operationele en strategische aanpassingen nodig. Structuur aanbrengen op het gebied van productie, marketing, personeel, kwaliteitsbewaking en administratie is van groot belang. Zo wordt groei een onlosmakelijk onderdeel van je bedrijfsstrategie en is het ingebed in alle aspecten van de bedrijfsvoering.
De weg naar duurzame groei
Bedrijven die snel groeien zijn doorgaans goed in één ding en ze zorgen er voor dat hun mensen nooit vergeten wat dat is. Zo staat bij alle producten die Apple op de markt brengt eenvoud, design en bedieningsgemak centraal. En bij Starbucks is haar eenduidige klantbelevenis ‘overal een woonkamer vinden waar je kunt relaxen‘ de essentie, waar ook ter wereld.
Zo voorkomen deze bedrijven dat er telkens van richting veranderd wordt en daarmee tijd, geld en energie aan bijzaken wordt verspild. En dat alles en iedereen zich op de kern en daarmee op verdere groei van het bedrijf richt.

Sparren over de juiste strategie?
Waar sta jij? Weet jij wat je value propositie is? Heb jij je kernmarkt gekozen? Weet jij wat dat éne is dat voor snelle groei van je bedrijf kan zorgen? Mocht dat nog niet het geval zijn of zoek je een verdere aanscherping? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek.