Exit-planning

Exit-planning

Na jaren van hard werken wordt het tijd om meer afstand te nemen. Misschien zelfs wel om je bedrijf te verkopen.
Hoe wordt je bedrijf onafhankelijk van jou en optimaliseer je haar waarde?
Wat kan je nu doen om straks soepel over te dragen? Aan nieuw management, aan je kinderen, aan een koper?

Ben je het bedrijf ooit begonnen met het vooropgestelde idee om je bedrijf te verkopen? Of heb je er eerder eigenlijk nog nooit goed over nagedacht maar begint het idee steeds sterker bij je te leven? In beide gevallen is het nodig om een toekomstige exit goed voor te bereiden zodat het een succes wordt. Een exit die goed is voor jou, maar ook voor de toekomst van je bedrijf. Daarvoor zijn 3 stappen nodig.

Stap1: Stel je doel vast

De eerste stap is om na te denken over wat je precies wilt en wanneer. Je bedrijf verkopen kan op veel manieren. Aan financiële- of strategische kopers, mede-aandeelhouders of familie. Of misschien is een management buy-out of buy-in wel het gewenste einddoel. Welke termijn en welke opbrengst heb je daarbij in gedachte? Hoe structureer je de exit en hoe zie je jouw eigen rol tijdens en na de transitie? Weet je al wat je wilt gaan doen als je het bedrijf hebt overgedragen?

Vragen waarop eerst een duidelijk antwoord moet komen, maar waarbij soms niet direct antwoorden mogelijk zijn. Waarover je wilt nadenken, en waarbij het ook handig is op een objectieve manier de voor- en nadelen op een rijtje te zetten.

Stap 2: Ontwikkel een exit-plan

Na het formuleren van een duidelijk doel met bijbehorende tijdlijn is het tijd om aan de voorbereiding van de exit te werken. Richt het bedrijf zodanig in dat het in optimale staat verkeert voor de gekozen exitstrategie. Bij het minder belangrijk worden van je eigen rol, is bijvoorbeeld een aangepaste organisatiestructuur en het aannemen van goede managers noodzakelijk. Denk ook aan groeiversnelling zodat de waarde van het bedrijf optimaliseert, de vrije kasstroom toeneemt en de financiering optimaliseert.

Vragen die bij deze stap horen zijn o.a. ‘Hoe bind ik key-personeel aan m’n bedrijf, ook wanneer ik zelf weg ben?’ en ‘Wat wordt mijn eigen rol gedurende het transitieproces?’. Ook besteed je aandacht aan het identificeren van mogelijke kopers (wanneer gewenst) of aan het voorbereiden van andere personen of partijen die het bedrijf overnemen. Ook is het zinvol na te gaan denken over waardebepaling en een gewenste ‘dealstructuur’.

Stap 3: Voor het exit-plan uit

Met een goede uitvoering bereik je de volgende belangrijke resultaten:

  • Je eigen exit verloopt beter met minder disruptie voor de organisatie en voor jezelf;
  • De waarde van het bedrijf, en daarmee de uiteindelijke verkoopprijs, neemt sterk toe.
  • Het bedrijf is optimaal voorbereid om gezond verder te gaan, nadat je er bent uitgestapt.
Cool App

Wil jij je exit zo soepel mogelijk laten verlopen?

Bovenstaande stappen zijn belangrijke bouwstenen voor een succesvolle transitie voor jou als ondernemer én voor een gezonde toekomst van je bedrijf. Ben je op zoek naar iemand die je vanuit zijn eigen ervaring in dit proces kan begeleiden? Dan ben ik je man. Gewoon even contact opnemen is de eerste (vrijblijvende) stap.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!