Waarom je bedrijfsplan nu al niet meer klopt

Een beetje ondernemer is gewend om ieder jaar voor zijn of haar bedrijf een plan te maken. Jaarplan, business plan, you name it. Van een zeer uitgebreid plan met gedetailleerde deeluitwerkingen tot misschien alleen een Excel spreadsheet met wat prognoses. Alhoewel het jaar op het moment van schrijven pas net een maand oud is, durf ik gerust te stellen dat al die plannen voor dit jaar nu al verouderd zijn.

Iedere ondernemer moet kiezen om vooruit te komen

Als ondernemer van een klein of middelgroot bedrijf ben je vaak de hele dag druk bezig met dingen die ongevraagd en ongepland op je af komen. Ik ken dat zelf maar al te goed. Had je je net voorgenomen om je marketingactiviteiten eens goed te overdenken, krijg je

Heb jij een bullitproof-systeem in jouw bedrijf?

Alle succesvolle bedrijven zijn rondom duidelijk processen opgezet. Door die heldere processen werkt een bedrijf op een eenduidige manier, onafhankelijk van wie er werkt. Het levert haar producten en diensten met voorspelbare resultaten en een continue kwaliteit. Ook maken processen een bedrijf onbeperkt schaalbaar, en dus heel veel waard. Hoe staat dat bij jouw bedrijf?

abonnementsvorm

Verhoog je winstmarge: voer een abonnementsmodel in

Abonnementen: we hebben ze allemaal. Een lidmaatschap bij de sportschool, een telefoonabonnement, de lease van een auto of de maandelijkse betaling voor software. Allemaal maandelijkse of jaarlijkse betalingen, vaak voor een lange termijn. Dat dit soort ‘pay as you go’-verkoop in populariteit toeneemt verbaast mij niets, er zitten namelijk ontzettend veel voordelen aan.

Slimme ondernemers doen het niet alleen!

Veel ondernemers van kleine en middelgrote bedrijven voelen zich er vaak alleen voor staan. Ze dragen alleen de verantwoordelijkheid voor het dagelijks reilen en zeilen van het bedrijf. Om maar niet te spreken van de tactische en strategische keuzes die de ondernemer steeds moet maken. Heb jij soms ook dat gevoel? In deze blog leg ik uit wat je daaraan kunt doen.

1 2

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!