Iedere ondernemer moet kiezen om vooruit te komen

Als ondernemer van een klein of middelgroot bedrijf ben je vaak de hele dag druk bezig met dingen die ongevraagd en ongepland op je af komen. Ik ken dat zelf maar al te goed. Had je je net voorgenomen om je marketingactiviteiten eens goed te overdenken, krijg je een telefoontje van een klant met een probleem dat direct jouw aandacht nodig heeft. Je laat vervolgens alles vallen om dat brandje te blussen.

En zo rijgen de dagen zich tot weken, de weken tot maanden en de maanden tot jaren. Jaren van calamiteiten oplossen, reageren op de waan van de dag, gedreven worden door de agenda’s van anderen. Jaren ook zonder duidelijk omschreven doelen, strategieën om die te bereiken en actieplannen voor concrete stappen. Jaren van gemiste kansen. Je bedrijf lijkt een bootje op zee dat stuurloos door de wind wordt voortgedreven.

Maak een plan

Wil je niet stuurloos voort dobberen? Dan moet je weten waar je naartoe wilt. Wat ik te vaak tegenkom is dat dergelijke (bedrijfs-)doelen geformuleerd worden in termen. Een aantal voorbeelden zijn ‘business plan’, ‘omzetprognose’ en ‘winstverwachting’. Maar dit soort vormen zijn te beperkt, dergelijke doelen bieden namelijk geen enkel handvat voor je bedrijfsstrategie. En belangrijk: je hoeft echt geen groot bedrijf te zijn om een strategie te hebben. Van MKB tot zzp’er: geen enkel bedrijf is er te klein voor.

Kiezen: essentieel binnen een bedrijfsstrategie

Een bedrijfsstrategie wordt in Wikipedia gedefinieerd als ‘een bepaling van een keuze uit alternatieven op hoofdlijnen binnen een organisatie. Strategische beslissingen lopen over een langere periode en vormen daarmee het centrale uitgangspunt voor deelbeslissingen die op kortere termijn genomen moeten worden’. Belangrijk in deze definitie zijn de woorden ‘keuze’, ‘lange periode’ en ‘uitgangspunt voor deelbeslissingen’. Bij het kiezen van de doelen van jouw bedrijf gaat het er dus om dat je kiest. Ik durf zelfs zover te gaan om te zeggen dat hetgeen wát je kiest niet altijd het belangrijkste is, maar het feit dát je kiest. Dat je een welbewuste beslissing neemt over wat je bedrijf wel en niet (meer) doet. Welke klanten wel of niet bediend worden. Welke producten of diensten je wel of niet levert. En op welke markten je dat doet. En niet te vergeten welke medewerkers wel of niet bij de toekomst van je bedrijf horen.

Nooit te klein om ‘nee’ te zeggen

Keuze biedt focus. Daarbij helpt het je om je schaarse middelen (menskracht en geld) te concentreren op die onderdelen van je bedrijf waar je op langere termijn de meeste potentie in ziet. Mijn ervaring daarbij is dat een van de beste (en makkelijkste) manieren om die focus en scherpte aan te brengen niet is om ergens vóór te kiezen, maar juist om ergens tégen te kiezen. Kortom: om iets niet meer te doen. Het is als wieden van een overwoekerde tuin: haal je plantje voor plantje al het onkruid weg, dan houd je vanzelf de mooie bloemen en planten over die je tuin in volle luister zullen zetten. Begin daarom met duidelijk ‘nee’ te zeggen tegen die dingen die je afleiden van wat jou en je bedrijf verder brengt. En bedenk ook hier weer: geen enkel bedrijf is te klein om ‘nee’ te zeggen.

Kies voor vooruitgang

Wanneer heb jij als ondernemer voor het laatst nagedacht over welke doelen jij wilt bereiken? Wat jouw bedrijfsstrategie zou moeten zijn? Waar jij ‘ja’ tegen zou moeten zeggen, en vooral ook ‘nee’? Ik neem deze zaken graag samen met jou onder de loep. Daarbij: ‘nee’ zeggen is niet altijd makkelijk.

Hulp nodig bij het maken van deze keuzes? Stuur me dan een mailtje of bel me op 06 533 90005.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!