Heb je een idee voor een nieuw bedrijf of concept? Zo wordt het een succes!

Mensen denken vaak dat succesvolle bedrijven ‘overnight’ een succes werden. Niet alleen grote namen als Airbnb, Google, TomTom, Tesla, Specsavers en bol.com, maar ook lokale bedrijven die tot regionale pareltjes uitgroeiden. De werkelijkheid is echter anders. Als je wat dieper in deze succesverhalen duikt zie je dat de eerste jaren niet bepaald makkelijk waren. Het succes kwam pas na enkele jaren, soms zelfs veel langer dan dat. Bloed, zweet, tranen, doorzettingsvermogen en de nodige portie geluk zijn de gemeenschappelijke ingrediënten van het succes van de bovengenoemde bedrijven.

Zelf heb ik in de afgelopen 30 jaar verschillende nieuwe bedrijven opgericht. Uit eigen ervaring weet ik dat het minstens twee jaar kost voordat een bedrijf enige tractie krijgt. Je hebt die tijd ook echt nodig; om te starten, je business concept en product- of dienstaanbod aan te scherpen, de eerste klanten te krijgen, netwerken te bouwen en enige bekendheid te krijgen. Een ‘pivot’, de Amerikaanse term voor een verandering in strategie, is vaak wat gedurende de startperiode nodig is zodat het business model aanslaat in de markt.

Mijn eigen ervaring

Bij een bedrijf dat ik nog niet zo lang geleden startte, duurde het bijna een jaar voordat we onze eerste klant hadden. Het bedrijfsconcept waar we in instantie mee begonnen bleek niet bij de markt aan te slaan. Omdat niemand ons nog kende, en we dus nog weinig contact met potentiële klanten hadden, duurde het zeker ook een jaar voordat we daar achter kwamen. We merkten wel dat er genoeg interesse van potentiële klanten was, maar dat niemand tot koop overging. Dan moet je echt stalen zenuwen hebben, het nodige geloof in je eigen kunnen en dat van je ideeën om toch door te zetten. Maar we pasten ons concept aan, en na een tijd kregen we de eerste klant. De volgende kwam twee maanden daarna. We schaafden ons business concept nog verder bij en pas na zo’n twee jaar begon het te lopen. Nu sluit het bedrijf wekelijks nieuwe contracten. Had ik echter na een jaar de stekker eruit getrokken, dan was het bedrijf ten onder gegaan, net voordat het tractie begon te krijgen.

Heb geduld en geef niet te snel op

Vaak hebben ondernemers, zeker als ze nog niet veel ervaring hebben, niet het doorzettingsvermogen of de staying power om door te gaan tot de eerste tekenen van succes. Dat heeft alles te maken met de mythe dat succesvolle bedrijven al direct vanaf hun start een succes zijn. Hoe anders is de praktijk. Vergelijk het met een eikeltje dat je in de grond stopt. Eerst gebeurt er een hele tijd niets, en pas na maanden komt er een klein groen kopje boven de grond. Als je maar lang genoeg wacht, en zorgt dat het voldoende water krijgt, dan groeit er uiteindelijk een machtige bomen uit. Ploeg de aarde dus niet te snel om, maar heb er vertrouwen in dat het eikeltje uiteindelijk ook echt die boom wordt.

Laat je nieuwe idee zo’n twee jaar groeien

Ben je ondernemer en werk je aan een nieuw bedrijf of een nieuw business concept in je bestaande bedrijf? Laat je dan niet gek maken en houd er rekening mee dat je toch zeker zo’n twee jaar nodig hebt om een nieuw idee te laten groeien. Raak niet in paniek wanneer het wat langer duurt voordat je concept aanslaat. Wees bereid te experimenteren wanneer je het gevoel hebt dat je idee, je product of je dienst niet direct 100% aanslaat bij doelgroep. Pas het op onderdelen aan, schaaf het bij, kies een ander kanaal of probeer het bij een iets andere doelgroep. Zorg wel voor voldoende financiële middelen hebt om de periode tot succes te overbruggen en zorg dat je de tijd hebt om het tot wasdom te laten komen. Wees niet een van die ondernemers die – zonder het te weten -, in het zicht van de haven gestrand zijn omdat ze te snel (moesten) stoppen. Een van mijn lijfspreuken als ondernemer is dan ook de Chinese spreuk: ‘Be not afraid of moving slowly, be only afraid of standing still’.

Meer horen van ervaringsdeskundigen?

Wil je meer horen over de zoektocht en obstakels die veel succesvolle ondernemers in de eerste jaren van hun bedrijf tegenkwamen? Luister dan eens naar de NPO podcasts ‘How I built this‘. Een van de meest interessante podcasts voor ondernemers die ik ken.

Ik deel ook graag m’n eigen ervaringen. Je kunt me bereiken op 06 533 90005 of [email protected]. Gewoon even bellen of een e-mail sturen is genoeg.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!