Zo weet jij als ondernemer waar je op moet focussen

De positie van je bedrijf op de markt verbeteren. Met als gevolg een gezonde groei, geen klanten maar fans, tevreden personeel en meer winst. Een prachtig doel, maar waar moet je als ondernemer beginnen? Bij je marketingstrategie? Personeelsbeleid? Productaanbod? In deze blog behandel ik 7 eenvoudige vragen die je helpen bij het kiezen van je prioriteiten.

Ik vond het vaak lastig om die prioriteiten te stellen. Als het ging om het verbeteren van mijn bedrijf leek al snel alles even belangrijk. Als ondernemer sta je met de voeten in de modder en is het lastig om overzicht te houden.

Gelukkig is er een simpele manier om je bedrijf en businessmodel op een objectieve en structurele manier te beoordelen. Een zevental vragen helpen je om de zwakke plekken binnen jouw organisatie bloot te leggen. Zo kies je eenvoudig de juiste prioriteiten voor verbetering. Deze vragen worden ook gesteld in het veelgebruikte Business Model Canvas-systeem van Alex Osterwalder. Met deze methodiek beschrijf je aan de hand van 9 bouwstenen de gewenste organisatie, het verdienmodel, de optimale klanten, de noodzakelijke relaties en strategische leveranciers. Je krijgt zicht op de essentiële onderdelen van je bedrijf en ziet waar bijsturing nodig is.

Wil je zelf kijken waar jij met je bedrijf staat, beantwoord dan de volgende 7 vragen op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 staat voor ‘absoluut niet’ en 10 voor ‘is absoluut het geval’.

1. Zijn je klanten sterk aan je bedrijf gebonden?

Niets houdt mijn klanten tegen om naar een concurrent te gaan. (1)

vs.

Mijn klanten zijn voor jaren aan mijn bedrijf gebonden. (10)

2. Kopen klanten vaak bij je bedrijf?

Nagenoeg alle verkopen van mijn bedrijf zijn aan eenmalige klanten. (1)

vs.

Bijna alle omzet van mijn bedrijf komt van herhalingsaankopen van bestaande klanten. (10)

3. Eerst verkopen en dan pas produceren?

Voordat we iets kunnen verkopen, moeten we eerst allerlei uitgaven doen om de goederen en diensten te maken. (1)

vs.

Ik krijg 100% van mijn omzet binnen voordat mijn bedrijf kosten maakt voor de productie van de verkochte goederen en diensten (10).
Met andere woorden: moet je op voorraad produceren, of produceer je pas als de klant al betaald heeft?

4. Heb je een innovatieve kostenstructuur?

Mijn kostenstructuur is minstens 20% hoger dan dat van mijn concurrenten. (1)

vs.

Mijn kostenstructuur is minstens 20% lager dan dat van mijn concurrenten. (10)

5. Doen anderen het werk?

Alle kosten voor de waardetoevoeging van mijn bedrijf worden door onszelf gemaakt. (1)

vs.

Alle waarde waar onze klanten ons voor betalen wordt gerealiseerd door derden zonder dat het ons iets kost (10).
Denk bijvoorbeeld in het laatste geval aan diensten zoals Tinder (de online dating-app), waar de waarde voor de gebruiker van Tinder bestaat uit het feit dat andere gebruikers ook Tinder gebruiken.

6. Is je bedrijf schaalbaar?

Groei van het bedrijf betekent grote investeringen in extra personeel, organisatie en productiecapaciteit. (1)

vs.

Extra groei is mogelijk zonder dat we de organisatie en de productiecapaciteit hoeven uit te breiden. (10)

7. Is je bedrijf beschermd tegen concurrentie?

Mijn bedrijf heeft geen unieke beschermingswal, het is kwetsbaar voor concurrentie. (1)

vs.

Mijn bedrijf heeft belangrijke unieke beschermingswallen die het onaantastbaar voor concurrenten maakt (10).
Denk bijvoorbeeld hierbij aan licenties en patenten, superieure productkwaliteit of service, top-personeel, een unieke locatie, schaalgrootte, exclusieve distributiekanalen etc.

Maar weinig ondernemers zullen 70 punten halen, maar daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is om te zien op welke van de 7 vragen je laag scoort. Als je bijvoorbeeld slecht scoort op de vraag ‘Zijn je klanten sterk aan je bedrijf gebonden’, denk dan na over hoe je de klantenbinding kunt verhogen. Zijn er unieke producten of diensten te ontwikkelen die ervoor zorgen dat je klanten alleen met jou zaken willen doen? Zijn bepaalde diensten in abonnementsvorm om te zetten die een langdurige klantrelatie mogelijk maken? Kun je je service zo goed maken dat klanten het wel uit hun hoofd laten om naar een ander te gaan?
Door je te focussen op de aspecten waarop je nu slecht scoort, versterk je het businessmodel van je bedrijf en daarmee de kans op succes.

Wil je de uitkomst van één of meer van de vragen eens met iemand van buiten je bedrijf bespreken? Dan bied ik je een vrijblijvend gratis telefonisch consult aan van 30 minuten om dat te bespreken. Stuur een e-mail met je naam en telefoonnummer naar [email protected] of bel me op 06 533 90005.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!