Ben jij sterspeler van je bedrijf? Zo voorkom je groeistagnatie

Alex-Schoep-sterspeler-van-je-bedrijf2

Vooral bij dienstverleners en creatieve bedrijven komt het veel voor: de naam van de oprichter als onderdeel van de bedrijfsnaam. Daar lijkt veel voor te zeggen, maar het kan ook een belangrijke belemmering vormen voor de verdere ontwikkeling van je bedrijf. Uit eigen ervaring weet ik dat het soms moeilijk is die belemmeringen op te heffen. Maar ook dat het succesvol gedaan kan worden.

Toen ik zo’n 30 jaar geleden met een grafisch ontwerper ging samenwerken, leek het erg voor de hand liggend om ons bureautje naar onszelf te noemen. Ik was Schoep, en Hans was Van der Toorn, dus werd het Schoep & Van der Toorn. De eerste twee jaar was dat een goede benaming. Het waren immers ook alleen maar Schoep en Van der Toorn waar onze klanten mee te maken hadden.

Het glazen plafond bereikt. En nu?

Maar al snel begon ons bureau te groeien. We kregen grotere klanten en namen personeel aan. We stonden, nog steeds samen, aan het roer van onze groeiende organisatie. De ontwikkeling van het bureau werd vooral gedreven door de kwalitatieve ontwikkeling die wij zelf doormaakten, en ons vermogen om goede opdrachtgevers binnen te halen. Ondertussen bleef alles om ons draaien. New business, klantbehandeling, uitvoeren van opdrachten, personeelsbeleid, financiën: we werden beiden ‘jack of all trades’.

En daarmee stootten we op een glazen plafond: hoe hard we ook werkten, de groei leek bij zo’n 15 medewerkers te stagneren. We kregen meer van dezelfde opdrachten en na zo’n 10 jaar raakte ook ons werk voor klanten wat sleetser. Nog harder werken, en nog meer je best doen bleek een recept dat niet meer tot betere resultaten leidde. Het leek of ons werk alleen nog bestond uit problemen en probleempjes oplossen. Terwijl klanten tegelijkertijd bleven verwachtten dat Hans en ik persoonlijk op al hun opdrachten zouden werken. Het werd ons duidelijk dat we onszelf opnieuw moesten uitvinden.

De oplossing om door te groeien

Inmiddels weet ik dat dit een ervaring is die veel ondernemers herkennen. Ze zijn het bedrijf gestart, vormen de spil van hun bedrijf, maar merken dat het steeds moeilijker wordt om verder te groeien. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit en in reputatie. Misschien herken je dit ook. De oplossing voor dit probleem is om te stoppen met IN je bedrijf te werken, en te starten met AAN je bedrijf te werken. Dat bleek toentertijd ook voor mij de oplossing.

Wat ik daarmee bedoel is dat het belangrijk is dat je je bedrijf zo organiseert, dat jij (en eventueel je mede-eigenaren) niet meer centraal staan. Het bedrijf moet niet meer om jou heen zijn georganiseerd, maar juist zo worden opgezet dat alle belangrijke functies zelfstandig worden uitgevoerd. Zonder dat jij, als oprichter en/of mede-eigenaar, daar zelf bij nodig bent.

Word trainer van je eigen sterrenteam

Met andere woorden: verander jouw rol van sterspeler binnen het team, naar trainer van het team. Iemand die ervoor zorgt dat de juiste mensen op de juiste posities spelen, en dat het voor iedereen duidelijk is met welke strategie de wedstrijd gespeeld wordt.

Hoe goed is jouw team? Heb je in de salesafdeling topscorers die klanten en opdrachten binnenhalen? Staat er een goede goalie die financiële achterstand voorkomt? Zijn er intelligente middenvelders die zorgen dat de voorhoede met de juiste producten en diensten naar de klanten gaan? En heb je goede verdedigers die met gedegen personeelsbeleid en kwaliteitszorg zorgen dat je bedrijf een stevig fundament heeft?

Als je je bedrijf dus zo organiseert dat het niet meer om jou draait, maakt het niet uit dat je naam op de gevel staat. Net zomin als dat bij Heineken het geval is. Of bij toptrainers als Toyota, Disney, Ogilvy, Ford of Philips. Allemaal voorbeelden van bedrijven waar de oprichters in staat waren om aan het bedrijf te werken in plaats van alleen maar in het bedrijf. Alleen op die manier creëer je een bedrijf met waarde. En een bedrijf dat blijft voortbestaan ook als je zelf al lang weg bent (bijvoorbeeld omdat je het verkocht hebt).

De doorbraak en snelle groei van Schoep & Van der Toorn

Bij ons kwam de omslag toen we een aantal goede mensen aantrokken die ieder hun eigen taak en verantwoordelijkheid kregen. Ons bureau kreeg steeds meer klanten zonder dat ik zelf nog bij de pitches betrokken was. Ik voelde me zo ontzettend trots als ik zag dat medewerkers in de grote vergaderzaal met klanten aan het werk waren, en Hans of ik daar verder niet bij nodig waren. Dat leidde ertoe dat ik ruimte en tijd kreeg om op andere terreinen aan de ontwikkeling van het bureau te werken, onder meer in het buitenland. En zo ontstond onze doorbraak en snelle groei, dat uiteindelijk leidde tot een organisatie met wereldwijd meer dan 1.000 consultants.

Het bureau hebben we inmiddels niet meer, maar hebben we 10 jaar geleden goed kunnen verkopen aan een Amerikaanse multinational. Onder andere omdat de organisatie ook zonder ons goed functioneerde. Onze naam stond toen al lang niet meer op de gevel, omdat dat niet meer nodig was.

Wil je zelf met je bedrijf ook naar een nieuwe fase en wil je daarover eens met een ervaringsdeskundige sparren? Stuur een mail naar [email protected] en ik neem contact met je op voor een telefonisch kennismakingsgesprek. Of bel me op 06 533 90005.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!