Doe de test. Vind 5 knelpunten die je eigen bedrijf tot een gevangenis kunnen maken!

Alex-Schoep-doe-de-test2

Ondernemers vertellen me regelmatig dat vrijheid een belangrijke drijfveer was om te kiezen voor het ondernemerschap. Wellicht gold dit ook voor jou, toen je voor jezelf begon. En misschien beaam je dan ook het volgende: in de praktijk valt die vrijheid vaak erg tegen. Veel ondernemers zitten (soms met gouden, soms met loden) kettingen aan hun eigen bedrijf vast. Wist je dat bijna de helft van de ondernemers morgen hun bedrijf zou verkopen, als ze dat zouden kunnen? Echter dat blijkt vaak zeer moeilijk of zelfs onmogelijk te zijn.

Je bedrijf als gevangenis

Eén van de belangrijkste redenen dat een ondernemer het bedrijf niet kan verkopen, is omdat het helemaal om hem/haar is heen gebouwd. Daarmee hebben zij het bedrijf tot een soort eigen gevangenis getransformeerd. Het bedrijf is financieel, organisatorisch en commercieel zo afhankelijk van de ondernemer(s), dat overdracht eigenlijk niet mogelijk is. De waarde van het bedrijf is daardoor – mooie winstcijfers ten spijt– nihil. Als er al een koper zou zijn, zou die maar weinig voor het bedrijf willen betalen.

Jouw situatie eenvoudig in kaart

Hoe herken je of dit bij jou het geval is? Doe deze test en vind de pijnpunten die in jouw situatie spelen. Beantwoord daartoe de volgende 20 praktijksituaties met ‘eens’, ‘enigszins’ en ‘oneens’.

Stellingen

Leiderschap, management en organisatie

  • Ik kan geen dag gemist worden op m’n bedrijf, anders gaat er iets mis.
  • Alle belangrijke mensen binnen m’n bedrijf rapporteren direct aan mij.
  • Twee weken op vakantie zonder dagelijks contact met je bedrijf is ondenkbaar.
  • Als ik niet op de zaak ben, worden er geen beslissingen genomen.

Strategie en ontwikkeling

  • Aan het businessplan voor 2017 ben ik nog niet toegekomen.
  • Ideeën voor nieuwe producten, diensten, markten en commerciële acties komen meestal bij mij vandaan.
  • De omzet van m’n bedrijf komt voornamelijk van dezelfde producten, diensten en klanten(groepen) als drie jaar geleden.

Marketing en sales

  • De beste marketingacties worden door mij bedacht.
  • Vanzelfsprekend teken ik zelf alle offertes voor klanten af.
  • Ik breng de meeste (nieuwe) omzet binnen.
  • Klanten worden het liefst door mij persoonlijk geholpen.
  • Als ik zelf geen acquisitie doe, krijgen we ook geen nieuwe opdrachten binnen.

Boekhouding en financiën

  • Ik moet alle rekeningen goedkeuren voordat ze betaald worden.
  • Al m’n spaargeld zit in het bedrijf.
  • Mijn financiële man / vrouw geeft me gelukkig weinig tegenspraak.
  • Ik verdien minder dan mijn meest verdienende medewerker(s).
  • Het allergrootste deel van mijn privévermogen wordt gevormd door de waarde m’n bedrijf.

Persoonlijke groei

  • Ik zou niet weten wat te doen als ik morgen niet meer in m’n bedrijf zou werken.
  • Ik heb nauwelijks tijd voor hobby’s en vrijwilligerswerk omdat ik veel met het bedrijf bezig ben.
  • De laatste drie jaar heb ik geen cursussen, studies of opleidingen meer gevolgd.

Puntentelling

Heb je de stellingen eerlijk beantwoord? Tel dan het aantal keren dat je ‘eens’ hebt geantwoord en vermenigvuldig dat met 2. Tel daarbij het aantal keren ‘enigszins’ op.

De uitslag

28 tot 40 punten

Jij kunt met recht een gevangene van je eigen bedrijf genoemd geworden. Alles draait om jou. Waarschijnlijk is dat iets wat jou zelf ook behoorlijk dwars zit. Let op: als je nu niets verandert, is je bedrijf weinig waard als je het wil verkopen. Vraag jezelf daarom af of op deze weg verder wilt gaan. Het goede nieuws? Deze situatie kun je veranderen. Het vraagt wel wat tijd en een duidelijk plan. Maar zowel jij als je bedrijf worden er beter van.

15 tot 28 punten

Je bent goed op weg, maar er zijn zeker een aantal verbeterpunten. Kijk goed naar de categorie waar je veel ‘eens’ hebt geantwoord. Dit is waar je de focus moet leggen om de structuur van het bedrijf én je eigen functioneren te verbeteren.

0 tot 15 punten

Gefeliciteerd, jouw bedrijf is zo gestructureerd dat het geruime tijd zonder jou tussenkomst kan opereren. Daarmee heb je substantiële waarde gecreëerd, én vrijheid voor jezelf. Als het goed is, ligt jouw focus op de groei van het bedrijf, het ontwikkelen van nieuwe producten en markten en het aangaan van nieuwe samenwerkingen. Allemaal werkzaamheden waarmee je nog meer waarde aan het bedrijf toevoegt. Heb je je overigens al eens afgevraagd hoe je die waarde in de toekomst wil verzilveren? Als je dat nog niet zo scherp op je netvlies hebt, is het misschien tijd om de verschillende mogelijkheden op een rijtje te zetten.

Wil jij ook (weer) vrij zijn?

De bovenstaande stellingen geven een indicatie op welke terreinen je het bedrijf kunt aanpassen als het teveel van jou als ondernemer afhankelijk is. Maar er zijn natuurlijk nog vele andere situaties te bedenken. Ben je benieuwd hoe het specifiek voor jou en je bedrijf zit? En ben je benieuwd naar de mogelijke oplossingen, zodat je die vrijheid (terug)krijgt waar je in het begin van droomde? Ik denk graag met je mee.

Stuur voor een vrijblijvende kennismaking een mailtje naar: alex@alexschoep.nl.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!