Denk bij de start al aan het eindpunt en optimaliseer zo de waarde van jouw bedrijf

Denk aan het eindpunt

Er is geen enkele investeerder die in een bedrijf investeert zonder eerst goed duidelijk te hebben hoe de opgebouwde waarde verzilverd kan worden. Ondernemers daarentegen, hebben dat vaak niet. Ze beginnen, maar staan vervolgens nooit stil bij de vraag hoe ze de opgebouwde waarde uiteindelijk naar zich toe krijgen. En dat terwijl zij de ultieme investeerders zijn: ze investeren niet alleen tijd en geld, maar vaak ook hun hele ziel en zaligheid in het bedrijf.

Bedenk jouw doel

Wanneer niet duidelijk is wat je met de opgebouwde waarde wil doen, hoe je die waarde realiseert en welke stappen daarvoor nodig zijn, kom je als ondernemer mogelijk vast te zitten in een bedrijf dat onverkoopbaar is. Vraag je daarom af: welk doel wil je dat het bedrijf uiteindelijk voor jou vervult? Wat is jouw gewenste exit op termijn? Hoe verzilver je wat je in al die jaren van hard werken hebt opgebouwd?
Einddoelen zijn bijvoorbeeld een overdracht aan je kinderen, beursgang, verkoop aan een private-equity fonds, verkoop aan een branchegenoot of het overdragen van je aandelen aan je management. Bij al deze verschillende doelen hoort idealiter ook een andersoortig bedrijf, met een voor dat doel geëigende organisatiestructuur, financieringsstructuur, marktpositie en groeistrategie. Laat ik een tweetal praktische voorbeelden geven.

Voorbeeld 1 – Overdracht aan je kinderen

In het geval van een overdracht aan je kinderen neem je in de toekomst een of meer van je kinderen in het bedrijf op. Hierbij hoort een lange termijn strategie voor het bedrijf, met een stabiele groei, wat lager risico en een meer conservatieve financieringsstructuur. Daarbij zorg je voor mensen die de nieuwe generatie adviseren, bijvoorbeeld door een Raad van Advies aan te stellen. Een consequentie is dat je personeel deze strategie snel door zal hebben. Talentvolle mensen verwachten dat de top voor hen geblokkeerd is en kijken voor een verdere carrière sneller naar andere bedrijven. Daar zal je iets voor moeten bedenken.

Voorbeeld 2 – Verkoop aan een ander bedrijf

Wil je daarentegen je bedrijf op termijn verkopen aan een bedrijf in jouw sector? Dan is het zaak om de waarde in korte tijd te maximeren, door volledig te focussen op omzetgroei en het genereren van een zo hoog mogelijke cashflow. Je bouwt dan ook aan een managementteam dat het bedrijf gaat leiden als jij na de verkoop niet meer aan het bedrijf verbonden bent. En het is niet erg om met veel vreemd vermogen te werken, omdat na de verkoop deze financieringsstructuur waarschijnlijk toch door de koper wordt omgezet.

Hou je doel voor ogen en voorkom het maken van verkeerde beslissingen

Zoals deze voorbeelden laten zien, is het voor de organisatie- en groeistrategie van je bedrijf zeer belangrijk om te weten wat het uiteindelijke doel is dat je wilt bereiken (m.a.w. wat jouw persoonlijke exit-strategie is). En dat doel moet je ook telkens helder voor ogen houden. Want, als het niet 100% duidelijk is wat de gewenste exit-strategie is, dan kun je nu zomaar beslissingen nemen die je straks opbreken. Bijvoorbeeld wanneer je kiest voor een specifieke marktfocus waar nu wel geld in te verdienen is, maar waar straks maar weinig potentiële kopers voor warm lopen. Of omdat je ter financiering van je plannen minderheidsaandeelhouders binnenhaalt die een verkoop aan een branchegenoot straks in de weg staan.

Heb jij nog geen duidelijke exit-strategie voor ogen, dan wordt het nu misschien tijd om daarover na te denken. Of wanneer je nu al stiekem nadenkt over de verkoop van je bedrijf, dan is die vraag urgent. Het kost doorgaans twee tot drie jaar om je bedrijf organisatorisch, financieel en commercieel verkoopklaar te maken en zo de verkoopopbrengst te optimaliseren.

Wil je daarover eens van gedachten wisselen, bel me dan op 06 533 90005.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!