Omzetverdubbeling in 2017? Hoezo onrealistisch?

Alex-Schoep-omzetverdubbeling

Hoe vaak heb je als ondernemer niet gedroomd over het bereiken van grootse doelen? Waarna mensen om je heen (of dat vervelende stemmetje in je hoofd) zeiden: ‘Kom op zeg, wees realistisch’. Maar wat de beste ondernemers, sporters en wetenschappers met elkaar gemeen hebben, is het vermogen om zich juist níet door dergelijke stemmen te laten leiden. Ze brengen producten op de markt die niemand nog kent, zetten hun zinnen op olympisch goud en doen ontdekkingen die de wereld veranderen.

Wees juist niet realistisch

Denk je bij voorbaat al dat het onrealistisch is om dit jaar je omzet te verdubbelen? Dan beperk je jezelf tot datgene wat je al kent, tot je comfortzone. En dat terwijl een ondernemer zichzelf juist moet uitdagen om door zijn eigen grenzen heen te breken, nieuwe wegen te ontdekken en nieuwe werkelijkheden te creëren. Wat valt er te verliezen? Of, zoals de Amerikaans predikant Norman Vincent Peale zei: “Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll land among the stars.” Stop daarom met realistisch zijn, en stel jezelf dit jaar ten doel wat je diep in je hart eigenlijk altijd al wilde. Zowel privé als zakelijk.

Je ultieme (business)droom als doel

Had je jezelf eerst een bescheiden omzetstijging van 5% ten doel gesteld? Bedenk liever wat ervoor nodig is om marktleider te worden. Of hoe je je online business dit jaar groter maakt dan je offline business. Dat verandert namelijk het perspectief waarmee je zaken doet en leidt uiteindelijk tot nieuwe inzichten, nieuwe acties en volledig andere resultaten. Heb je je ‘onrealistische’ doel geformuleerd? Mooi, dan gaat het er vervolgens om hoe je dat doel bereikt.

In drie stappen je droom in kaart

Denk voor de eerste stap na over de situatie na het behalen van dat doel. Hoe ziet je bedrijf er dan uit? Wat doe je dan zelf? Welke producten en diensten lever je, en waarom zijn welke klanten daar zo enthousiast over? Hoe vertaalt het succes van je bedrijf zich in je privéleven? Het is belangrijk dat je concreet wordt. Je moet voelen hoe het is om je droom te hebben waargemaakt, hoe succes er uit ziet en wat voor soort respons dat oplevert.

Tijdens de tweede stap bekijk je de gemaakte beschrijving kritisch. Wees nu maar even ‘realistisch’. Schrijf al de redenen op waarom dit doel niet realistisch zou zijn. Dan weet je wat de gedachten zijn die je tegenhouden om voor je ‘onrealistische droom’ te gaan en kom je erachter welke bottlenecks je uit de weg moet ruimen om dit doel te kunnen realiseren.

Voor de derde stap schrijf je redenen op waarom je het doel juist wél zou kunnen bereiken. Wat kan je nu doen om dat doel daadwerkelijk te realiseren? Welke mensen en hulpmiddelen heb je al ter beschikking? Wat kan binnen je huidige bedrijf dienen als basis voor het gewenste succes?

Begin vandaag nog

Om met een uitspraak van de Chinese filosoof Lao te eindigen: “Een tocht van duizend mijl begint met een eerste stap”. Kies daarom drie concrete acties die je in de komende 24 uur kunt doen om je ‘onrealistische’ droom vandaag al dichterbij te brengen. Met een beetje geluk eindig je op de maan, en anders zijn die sterren ook zo gek nog niet.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!