Weet jij wat jouw business is?

Succesvolle ondernemers kunnen in een paar woorden aangeven wat hun business is. Wat is die van jou? En kun jij dat in pak hem beet 5 woorden aangeven?

Vergelijk een onderneming eens met het leven van een sporter. Een topvoetballer weet dat hij een voetballer is. Daarvoor gaat hij iedere dag naar voetbaltraining. Dus niet de ene week zwemmen, de volgende week hockey en de week daarna rugby. Je blijft er weliswaar fit mee, maar je komt er niet mee in het eerste van Ajax.

Het gebeurt vaker dan je denkt: ondernemers die niet duidelijk hebben wat hun business is en wie daarvoor de belangrijkste klanten zijn. Ook zeggen ondernemers me vaak dat ze hun markt zo breed mogelijk willen houden om zo geen potentiële omzet te verliezen.
Maar wanneer je niet weet wat je business is, of je maakt geen scherpe keuzes, dan is exponentiële groei lastig, zo niet onmogelijk, te realiseren.

In drie vragen helder wat je meerwaarde is

Wil je exponentiële groei realiseren? Dan moet je kristalhelder hebben in welke business je bent en dat ook met je markt communiceren. Daarom beantwoord ik met de ondernemers die ik coach een drietal vragen:

  • 1. Wat zijn de drie belangrijkste voordelen (benefits), diensten of resultaten die je je klanten biedt?
  • 2. Wat zijn drie positieve effecten die deze benefits teweeg brengen als klanten met je in zee gaan?
  • 3. Wat zijn directe emotionele voordelen die iemand daarmee ervaart?

Met het antwoord op deze vragen weet je niet alleen welke klanten je moet bedienen en op welke producten of diensten je de focus moet leggen, maar ook met welke boodschap je de markt op moet gaan.

Een voorbeeld

Eén van mijn bedrijven is een groen leasebedrijf. De belangrijkste dienst: bedrijven helpen met aanschaf van installaties en apparatuur voor energiebesparing of het opwekken van groene energie door daar financieringsoplossingen voor te bieden (1).
Door deze investering bespaart het bedrijf geld en verkleint het zijn ecologische footprint zonder dat het zijn werkkapitaal hoeft aan te spreken of gebruik moet maken van zijn financieringsruimte bij de bank (2).
Op emotioneel gebied doet de ondernemer goed voor mens en milieu, heeft het bedrijf een positieve uitstraling en een verbeterd rendement (3).
Bovenstaande is voor m’n leasebedrijf samen te vatten in de volgende de volgende 5 woorden (nou vooruit, 6 dan) ‘Meer groene investeringen door innovatieve financieringsoplossingen’.

Door de benefits, positieve effecten en emotionele voordelen helder te hebben is je bedrijf niet alleen fit, maar doet het ook mee in het eerste van Ajax (of die van elke andere club die jouw voorkeur heeft).

Volgende stap?

Voor ondernemers die hun business scherper willen krijgen organiseer ik 1-op-1 value proposition workshops. Ben je daarin geïnteresseerd? Ik hoor graag van je.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!