Denk je aan verkoop van je bedrijf?

Begin december lees ik een klein, maar confronterend artikel, verstopt op een financiële pagina van de Telegraaf.
Volgens de jaarlijkse Bedrijfsovername-Monitor van Marktlink verkoopt 47% van de MKB-ondernemers, bij een goed bod, morgen hun bedrijf. En het aantal ondernemers dat denkt binnen twee jaar hun bedrijf daadwerkelijk te verkopen steeg van 9% naar 20%.

Tussen een bedrijf willen verkopen en het ook daadwerkelijk verkopen zit de nodige voorbereiding en doorgaans verschillende jaren aan werk.

Met 422.265 MKB-bedrijven zouden dus zo’n 200.000 ondernemers hun bedrijf morgen verkopen als ze zouden kunnen en denken 85.000 ondernemers binnen 2 jaar daadwerkelijk tot verkoop over te gaan. Dat zijn enorme aantallen. Welke oorzaken heeft deze stijging? En wat zijn de gevolgen?

Toename 65+ ondernemers

Het aantal 65-plussers onder ondernemers neemt volgens de Kamer van Koophandel toe: van 5,1% in 2010 naar 7,9% per 1 januari 2016 (117.114 ondernemers). Het betekent dat meer mensen na 65 doorgaan met ondernemen. Dit heeft verschillende oorzaken: niet iedereen wil stoppen maar er zijn ook veel oudere ondernemers voor wie het lastig is om een opvolger te vinden die het bedrijf wil overnemen.

Waarom willen zoveel ondernemers hun bedrijf verkopen?

De toename van het aantal 65+ ondernemers verklaart slechts in beperkte mate waarom steeds meer ondernemers hun bedrijf willen verkopen. Er moeten dus andere redenen zijn.
De vele gesprekken die ik voerde met ondernemers uit allerlei branches boden meer inzicht waarom juist nu aan (gedeeltelijke) verkoop wordt gedacht. De volgende situaties werden regelmatig door mijn gesprekspartners genoemd:

  • Na jaren buffelen tijdens de recessie zijn veel ondernemers moe. Nu de situatie verbeterd hebben ze het gevoel dat de tijd rijp is om te verkopen. Zo creëren ze eindelijk tijd voor henzelf en hun gezin.
  • Ondernemers komen voor grote investeringen te staan doordat hun sector met (technologische) vernieuwingen wordt geconfronteerd. Soms concluderen ze dat ze die stap niet meer willen zetten.
  • De overnamemarkt is op stoom gekomen. Participatiemaatschappijen en private equity fondsen hebben geld in overvloed, en ook bedrijven willen door het overnemen van concurrenten ‘groei’ kopen. Kortom: een perfect verkoopmoment.
  • Een defensieve reden: een bedrijf is kwetsbaar als alles om de ondernemer draait. Dus kiezen ondernemers voor verbreding via een zakelijke partner die naast geld ook kennis, contacten en energie inbrengt. Zo wordt het bedrijf tegelijkertijd aantrekkelijker voor een toekomstige koper.
  • En tot slot zijn er veel ondernemers die al vanaf de start van hun bedrijf aan een exit werken. Bijvoorbeeld omdat ze als technologiebedrijf een private equity partij als investeerder aan boord hebben. Een exit is hierdoor vanzelfsprekend geworden, want het is de meest gerede manier waarop deze partij zijn investering weer terug krijgt.

Het gevolg van zoveel te koop aangeboden bedrijven

Zoals je kunt lezen verschillen de redenen om tot verkoop over te gaan enorm. Maar als er zoveel bedrijven (potentieel) te koop staan, rijzen er een hoop vragen. Kunnen die wel allemaal verkocht worden? Wie zou die bedrijven dan moeten kopen? En waar komt het geld daarvoor dan vandaan? Ik verwacht dat deze ontwikkeling ervoor zorgt dat de markt voor ondernemingen een echte vraagmarkt wordt, waarbij overnameprijzen onder druk komen te staan. Wil je je bedrijf (op termijn) verkopen, dan zal dat dus op een zeer competitieve markt gebeuren. Tenzij je bedrijf iets bijzonders is.
En dus wordt de vraag: ben je daar klaar voor? Meer informatie over hoe je je onderneming verkoopklaar kan maken publiceer ik de komende weken op mijn blog.

Wil je je bedrijf (op termijn) verkopen, dan zal dat op een competitieve markt gebeuren. Ben je daar voor klaar? De komende weken zal ik ingaan op hoe je je onderneming verkoop klaar kunt maken.

Optimale verkoopwaarde

Mocht je echter nu al met me over een toekomstige verkoop van je bedrijf willen praten, neem dan vooral contact op. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen bedrijfsmakelaar. Mijn rol is om jou als ondernemer te helpen bij het werken aan een gestructureerde exit-planning. Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf, bij daadwerkelijke verkoop, organisatorisch en financieel optimaal is gestructureerd, niet of nauwelijks meer van jou afhankelijk is en mooie groeicijfers laat zien. Dit maakt de verkoopwaarde voor jou maximaal en stelt je in staat een gezond en goed opererend bedrijf aan de volgende eigenaar / eigenaren over te dragen.

Artikelen ontvangen over ondernemen, groeiversnelling en exit-planning?

Meld je hier aan!